Albert Heijn

Albert Heijn

‘We zijn nog altijd een echt Zaans bedrijf. We zouden het niet in ons hoofd halen om hier weg te gaan.’ Cees van Vliet, directeur winkels en distributie Albert Heijn, tijdens interview voor Kijk Zaans.

In het boek Zaanse Parels lees je meer op Albert Heijn op pagina 271 en in het boek Kijk Zaans op pagina 138/139.

Foto: Edith van Leeuwen

Aantal tips: 3

Tip van Jack van Duijvenbode (Knap Transport)

Review:

Als grootste Nederlandse supermarktketen wil Albert Heijn altijd vooruitlopen. Zo hebben zij als eerste energiezuinige dichte koelschappen geïntroduceerd en het meest milieuvriendelijke vervoer gegereld.  Ze proberen zich echt te onderscheiden als supermarktketen en stimuleren duurzaamheid. Fantastisch dat een Zaans bedrijf zich wereldwijd met dergelijke zaken op de kaart zet.

Tip van Hollandia Archeologen

Review:

Albert Heijn zou altijd in de Zaanstreek moeten blijven. Het bedrijf komt voort uit de levensmiddelindustrie. Hier zitten immers talloze fabrikanten van levensmiddelen voor de bevoorrading. Het bedrijf bestaat zo’n 125 jaar. We zijn er trots op dat een bedrijf met zo’n lange traditie uit de Zaanstreek komt.

Foto: Elroy Blom

 

Tip van Dick Kuiper (Verkade)

Review:

Verkade en Albert Heijn delen een stukje geschiedenis. De families waren vroeger al sterk bij elkaar betrokken. De familie Heijn, pioniers van de supermarkt, waren vroeger buren van de familie Verkade. Het vervult ons met trots te bedenken dat, in zo’n klein gebied, meerdere pioniers die in de voedingsmiddelindustrie groot zijn geworden, nog altijd bestaan en succesvol zijn. Voor Verkade is Albert Heijn veel meer dan een klant. Albert Heijn is echt een Zaans icoon om trots op te zijn.