Joop Vermoolen

Pôlleschouw / Joop Vermoolen

Friese houten zeilschip Pôlleschouw zoekt een nieuwe eigenaar die dit bijzondere schip wil behouden voor de toekomst.

Joop Vermoolen (1927-2020) heeft zich als eerste jachtinterieurbouwer van Nederland ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Meer dan 50 jaar heeft hij vele jachten van een houten interieur voorzien. Hij vindt het belangrijk dat het historisch erfgoed behouden blijft. Daarom heeft Vermoolen onder meer een houten zeilschip gekocht dat hij geheel heeft gerestaureerd in oude stijl.

Historie Maria Lecina

De vroeger befaamde Pôlleschouw Maria Lecina is een uniek exemplaar. Het prachtige houten zeilschip, stamboek no. 106 (bouwjaar 1942) van de bekende Pôllewerf in Grou (Friesland) heeft een halve eeuw geleden verschillende zeilwedstrijden gewonnen. De meeste medailles zijn kwijt geraakt tijdens een verhuizing. Het schip is ooit geregistreerd als varend monument, daar is nog een vaantje van.

Naam Maria Lecina

Volgens een van de eerste eigenaren, de heer Mannekes, is het schip vernoemd naar het gedicht Maria Lecina.

Mooie uitvoering

Joop Vermoolen heeft het schip (8 meter lang) in de jaren tachtig gekocht bij een werf in Amsterdam. Het schip verkeerde in slechte staat. Wel aantrekkelijk waren de splinternieuwe zeilen en het feit dat de onderdelen heel degelijk waren. Zo was er bij de bouw veel koper gebruikt en is er bijvoorbeeld een solide zwaardophanging zodat je deze makkelijk naar voren en achteren kunt trekken. Ook het origineel houtsnijwerk, koperwerkbeslag, glas-in-loodramen en patrijspoorten zijn heel mooi. Achterop het schip houdt een gouden leeuw de wacht.

Werkzaamheden restauratie

In 2001 is het gehele onderschip vervangen met nieuw eikenhout. In oktober 2002 was de enorme klus gereed. Zie ook de foto’s hierboven van de werkzaamheden.

De boot is gerestaureerd in oude stijl maar Vermoolen heeft er wel een klein beetje comfort aan toegevoegd. In de kombuis is stromend water door een elektrische pomp en er is beperkte kookgelegenheid. Het schip is vrijgesteld van de verplichting voor een chemisch toilet.
Binnen is veel bergruimte.

De oude motor heeft hij nog wel geprobeerd te restaureren, maar dat is niet jammer genoeg niet gelukt. In 2005 is er een nieuwe Farryman diesel motor in geplaatst. Zeilen en het originele tuigage is nog aanwezig.

Uniek monument

De boot is een prachtig voorbeeld van authenticiteit, nostalgie en historie.  Het is belangrijk dat dit type boten behouden blijven.

De pôlleschouw is erkend door de Vereniging van de Stichting Stamboek Ronde en Platbodemjachten in de status A.

Gezocht nieuwe ligplaats
Het houten schip was geheel gerestaureerd. Op 30 maart 2013 hebben we het schip uit het water gehaald voor onderhoud (zie ook foto’s ). Mijn vader was door zijn hoge leeftijd en ziekte daar niet mee toe in staat. We zoeken daarom een liefhebber die het schip wil behouden voor de toekomst. Het schip ligt in de loods bij De Onderlinge in Zaandam (bij de Zaanse Schans).

Reacties van kenners

Directeur Meindert Seffinga van het Friese Scheep Vaart Museum: Een mooi zeiljacht.
In ons museum verzamelen we geen echte schepen. In het verleden zijn er drie kleine scheepjes toegevoegd aan de collectie, die passen binnen de museum van het museum. Maar het beleid is nu dat we geen echte schepen aannemen. Evenwel veel dank voor het aanbod en een hartelijke groet,

Elisabeth Spits, conservator Schepen & Techniek bij het Het Scheepvaartmuseum Amsterdam. Ik heb de schouw op de website bekeken. Een echte Friese kajuitschouw, zeer karakteristiek. Ik hoop in ieder geval dat jullie er naar tevredenheid een goede nieuwe eigenaar voor vinden.

30 maart 2013 gaat het schip uit het water voor onderhoud

Een dergelijk mooi historisch schip moet toch behouden blijven voor de toekomst?

Meer informatie: hettyvermoolen@gmail.com of tel. 06 18438143.


Comments

Joop Vermoolen — 2 Comments

  1. In welk jaar is dit schip gebouwd ? Ik ben nl op zoek naar schepen gebouwd door mijn oud-oom W.H.Postma van jacht werf De Pôlle te Grou.

    Vr.gr S.Leistra

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *